Andebu Sparebank fikk en kundetilfredshetsindikator (KTI) på 83,6 i BIs store kundebarometer . Dette er bankens beste skår noensinne. Om den hadde vært med på den nasjonale listen ville man vært på 2. plass av 182 selskap, bare slått av Finn.no.
Analysene fra Norsk Kundebarometer viser at det er den kompetente og tilgjengelige rådgiveren, som kunden har en nær relasjon til over tid, som skiller lokalbankene fra andre banker.
- Når de store hendelsene i livet inntreffer foretrekker de fleste av oss å snakke med et menneske, fremfor å betjene oss selv digitalt eller i dialog med en tilfeldig ansatt på et felles kundesenter. En lokal bank og en fast rådgiver som ivaretar kundens og ikke bankens interesser på best mulig måte er fortsatt et høyst reelt og opplevd behov blant norske bankkunder, sier Pål R. Silseth ved Norsk kundebarometer.
Møter kundene
- Vi har jobbet mye med å videreutvikle kundesamtalene våre slik at alle kunder får en god og helhetlig plan for økonomien. Gode digitale løsninger er viktig, men den gode kundesamtalen blir fremdeles verdsatt av mange, sier banksjef Børre Grovan. Ifølge en undersøkelse gjennomført av Cicero og Ipsos MMI er 2 av 3 bankkunder interesserte i rådgivningsmøter med gjennomgang av økonomien.
Grovan er også fornøyd med at banken nå har holdt et høyt nivå over tid. De siste åtte årene har banken oppnådd en total KTI på 81-82 poeng, og 86-88 poeng på kundeservice. Han er også tilfreds med bankens nære samarbeidspartnere Aktiv Eiendomsmegling og Eika Forsikring. Aktiv er best i sin bransje med 76,9 og Eika Forsikring er et av selskapene som har størst fremgang med en skår på 78,3 poeng, og er nestbest av forsikringsselskapene.
Flere kunder
Andebu Sparebank har også hatt stor vekst siste halvår. -Fortsetter utviklingen kan vi få en økning i utlån på 25 prosent. Det er historisk høyt, sier banksjef Børre Grovan.
Halvparten av veksten kommer i Sandefjord/ Stokke, 25 prosent av lånekundene kommer fra Tønsberg/Nøtterøy, mens resten fordeles over hele fylket.
- Det er ulike årsaker til at de nye kundene velger oss, men flertallet ønsker en liten bank der de blir sett og får en personlig rådgivning. Mange har fått med seg at vi har Vestfolds mest fornøyde bankkunder og mange liker at vi er en trygg og nøktern bank, sier Grovan. Fornøyde kunder gir gjerne flere fornøyde kunder og derfor har banksjefen innført vervepremier til kunder som bidrar til å få inn nye kunder i banken.
Utdrag fra kundeundersøkelsen – topp 10
Resultater 2016
Andre banker
Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. Tabellen viser oppnådde kundetilfredshetspoeng (av maksimalt 100 oppnåelige).