BankID
-
Hva er BankID?BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. Brukes blant annet til innlogging i nettbanken, for levering av selvangivelsen, signering av søknader, avtaler og mer.
-
Hva er BankID på mobil?BankID på mobil er en elektronisk identifiserings- og signeringsløsning hvor sikkerhetselementer lagres i mobiltelefonens SIM-kort. Med BankID på mobil kan du enkelt logge deg inn i nettbanken eller betale på nett, uten å måtte bruke kodebrikken.
-
Hvordan oppretter jeg BankID på mobil?
BankID på mobil kan brukes til innlogging i nettbank, ved betaling på nettet med bankkort og innlogging andre steder hvor BankID kreves. Selv om du aktiverer BankID på mobil må du beholde kodebrikken din. Kodebrikken må brukes dersom BankID på mobil feiler eller må aktiveres på nytt.
Slik oppretter du BankID på mobil:
1. Logg inn i nettbanken.
2. Velg innstillinger i menyen til venstre.
3. Klikk på BankID på mobil.
4. Velg Bestill.
Deretter følger du anvisninger for aktivering.
-
BankID for ungdom 15 - 18 årDet er mulig for ungdom mellom 15-18 år å få BankID brikke. For å få BankID må banken ha godkjennelse fra begge vergene. Dette kan gjøres ved at begge vergene møter opp i banken sammen med ungdommen. Husk å ta med ungdommens pass og legitimasjon på begge verger.
-
Er kodebrikke overflødig med BankID på mobil?Nei, du trenger den fortsatt når du skal aktivere BankID på mobil på en ny mobiltelefon eller nytt SIM kort, digital signatur (f.eks. signere lånedokumenter, helseerklæringer o.l.) og pålogging til noen offentlige tjenester.
-
Jeg trenger BankID - hvordan går jeg fram?Du må være legitimert med pass og fått kodebrikke fra oss for å kunne opprette BankID. Når dette er på plass, kan du gå til påloggingen i nettbanken og taste inn ditt fødselsnummer. Deretter følger du prosedyren for å aktivere BankID. Når BankID er aktivert, kan du betale og signere med BankID.
-
Jeg trenger ny kodebrikke - hva gjør jeg?Ring vårt kundesenter for å bestille ny kodebrikke. Brikken vil bli sendt i posten og du vil motta den i løpet av 2-4 virkedager.
-
Kan jeg bruke BankID fra annen bank ved pålogging i nettbank?Ja, BankID kan brukes på tvers av banker så lenge det er en fullverdig BankID brikke. Dersom du har brikke fra oss, må du bruke denne ved førstegangs pålogging.
-
Når må jeg få sperret min BankID?Dersom du har mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, må du enten endre passordet eller ta kontakt med banken umiddelbart. Ta kontakt med banken umiddelbart dersom din kodebrikke er mistet eller stjålet.
-
Jeg får ikke bestilt midlertidig BankID-passord på SMSFor å kunne motta passord på SMS, må du være registrert med mobilnummer hos oss. Kontakt kundesenteret vårt, så kan de hjelpe deg.