Svindlerne blir stadig mer avanserte og nå har flere kunder blitt lurt gjennom telefonoppringninger. Telefonnummeret som kommer opp på displayet ser akkurat ut som om det er banken, politiet eller lignende. Den som ringer snakker flytende norsk og vil tilsynelatende hjelpe deg med å hindre svindel(!). De kan bygge opp tillit over lang tid, og har kanskje også innhentet personlig data, men etter hvert spør de som regel om koder til bankID.
Husk at du aldri skal oppgi dine koder til noen – heller ikke banken eller politiet!

Blir du oppringt av banken kan du gjerne be om å ringe tilbake, så du er sikker på at du kommer til rette person. Men vi vil altså aldri be deg om å oppgi koder, hverken fra bankID-brikke eller personlige koder.

Vår erfaring er at en stor del av svindelen retter seg mest mot eldre personer, så tips gjerne foreldre og besteforeldre om dette. I ett tilfelle ble en 84-åring tappet for 2,6 millioner kroner, så det kan bli store tap om man blir lurt.

Her har vi laget en rekke nyttige filmer om ulike svindelformer, og hvordan du kan unngå å bli lurt.
Og med det ønsker vi alle en svindelfri, god sommer!