Hva må du som kunde gjøre?

1. Hvis du har mottatt en mistenkelig e-post, klikket på lenke i e-posten og bekreftet din kortinformasjon, må du sperre kortet med en gang. 

  • Både sperring og bestilling av nytt kort gjør du enkelt i nettbanken eller mobilbanken, via menypunktet Kort. Du kan også ringe vårt kundesenter på 915 03 850, men vær klar over at det tidvis er lange køer på grunn av svindelhenvendelser.
  • Vær også oppmerksom på BankID på Mobil dialoger som kommer opp uten grunn. Disse må kanselleres (avbrytes).

2. Dersom du har mottatt en e-post, men ikke trykket på lenken, kan du bare slette e-posten. Er du i tvil bør du sperre kortet og bestille nytt. 

I bunnen av denne artikkelen ser du eksempler på hvordan svindel-eposten kan se ut.  

Slik kan du sende en reklamasjon

Dersom du oppdager ukjente transaksjoner på kortet ditt kan du søke om refusjon av pengene ved å opprette en reklamasjonssak. Dette kan du gjøre i nett- og mobilbank.

Her finner du mer informasjon om dine reklamasjonsmuligheter

For å unngå identitetstyveri - HUSK:

Uansett hvem som kontakter deg og hvordan du blir kontaktet – oppgi aldri ditt personnummer, kontonummer, BankID eller annen personlig informasjon som kan brukes for identifisering.  

Eksempel på svindelmail