Her er tre gode grunner til å bruke e-faktura:
1. Du sparer penger (gebyrer)
2. Det er enklere (du slipper å taste KID ol)
3. Du har bedre kontroll

- Jeg ser faktisk ingen grunn til å ikke bruke efaktura, sier kunderådgiver Hans-Arnt Narum.
- Mange synes fremdeles det er kjekt å ha fakturaen i permen…?
- Hvis du absolutt vil ha papirutgaven kan du hente opp fakturagrunnlaget i nettbanken og printe ut. Men fakturane er jo lagret i nettbanken, så du kan se på dem både før og etter betaling.
- Hvordan oppretter du efaktura?
- Det er to måter. Enten betaler du fakturaen på vanlig måte og venter til du får spørsmål om å opprette efaktura. Eller så går du inn i nettbanken, under Betalinger finner du Faste betalinger og der er det en fane med eFaktura. Velg Opprett ny, finn fram til ønsket leverandør og Inngå avtale.
For å inngå avtale må du legge inn en efaktura-referanse som står på fakturaen eller som du kan få oppgitt hos leverandøren. Deretter signerer du på vanlig måte.

Kun i nettbank

Opprettelse av efaktura kan kun gjøres av deg i din egen nettbank. For å gjøre dette trenger du altså brikke/BankID på mobil og et referansenummer. Det er dessverre ikke mulig å gjøre dette i mobilbanken, men har du nettbrett kan du gjøre det ved å gå inn på Andebu Sparebanks nettsider og logge inn på nettbanken derfra.
Når du først har inngått en avtale får du efakturaene inn i mobilbanken og kan enkelt betale dem derfra.


Avtalegiro ikke nok

Stadig flere inngår avtalegiro for å slippe å betale regninger manuelt, men husk at du likevel kan betale fakturagebyr for utsendelse av papirfaktura. Derfor er kombinasjonen avtalegiro og efaktura det beste. Er du usikker på om du betaler gebyr, må du se på fakturaen eller kontakte din leverandør.